2009-11-24

MAAAT & RECEPT

Photobucket
Photobucket
Photobucket
© Johanna Åhfeldt

Denna bloggen borde bli en matblogg istället kanske, hehehe! Skämt å sido, men jag ska inte sticka under stolen att jag gillar att äta god och lyxig mat. Fråga mig inte vad det är med alla skaldjusrtoast som vi käkar, fick nog lite dille på det ett tag. Det är väldigt gott. Fisken längst upp är hälleflundra, med smörslungade potatis och skaldjursolja. INTE DUMT ALLS! Det bästa med att Henrik jobbar på fiskrestaurang är att man har råd att äta lyxig fisk. Det ni! Kommer ni ihåg att jag skrev att Jessica skulle komma hit och baka kaka!?, det blev en morotskaka och inte vilken morotskaka som helst utan VÄRLDENS GODASTE. Skojar inte! Gillar ni morotskaka ska ni testa denna.

MOROTSKAKA

2 ägg
2 dl strösocker
1 dl olja
3 dl fint rivna morötter
2.5 dl vetemjöl
1.5 tsk bakpulver
1.5 tsk kanel
1 tsk vaniljsocker

Glasyr
60 g philadelphiaost
25 g mjukt smör
2 dl florsocker

Vispa ägg och socker poröst. Rör i olja och morötter. Blanda de torra ingredienserna och blanda i. Häll i form med löstagbar kant och grädda i nedre delen av ugnen på 175 grader i ca. 40(lite mindre om man vill ha saftigare kaka). Blanda ingredienserna till glasyren och vispa till en len smet och fördela på en sval kaka. Voila!

2 kommentarer:

BonVintage sa...

love dina matbilder! Henrik är bäst men jag väntar fortfarande på en middagsinbjudan.
I like toastskagen 2 u know...

Ludde är en sucker för morotskaka, ger honom receptet för jag kan ju inte baka.

Tova sa...

Gud så gott! Bilder på mat går jag alltid igång på, hur ohungrig jag än är ;P
Och morotskaka funkar ju alltid... mm... *känner hur det glupska, dreglande gravidmonstret inom mig vaknar till liv*